Meldpunten
Meldpunt van het Abdij-Internaat Hasp-O Centrum
Via dit meldpunt van het internaat kan je (anoniem) een melding doen over:
- een defect
- een veiligheidsprobleem (niet-vergrendeld raam, elektrische storing, losliggende/loshangende kabel of stopcontact, elektriciteitsbord dat open kan,...)
- een situatie van pesten, discriminatie en/of racisme
- een situatie van fysieke agressie, kindermishandeling en/of grensoverschrijdend (seksueel) gedrag,...
- een nood aan gezondheidseducatie (alcohol, roken, drugs)
- een inbreuk tegen de privacywetgeving
- een probleem met een beslissing en/of handeling van het internaat/personeelsleden
- een andere melding
Grensoverschrijdend gedrag
Ons internaat zet in op een omgeving waar respectvol met elkaar omgegaan wordt en waar geen ruimte is voor grensoverschrijdend gedrag zoals (verbale en fysieke) agressie, (cyber)pesten, seksueel grensoverschrijdend gedrag, stalking, intimidatie en discriminatie. Als dit toch voorvalt, dan neemt het internaat dit ernstig en wordt het aangepakt. Je kan een melding doen via het meldpunt van het internaat of je kan onze API's contacteren (AanspreekPunt Integriteit: juf Cindy en/of meneer Simon): zij gaan met jouw melding aan het werk!
Als intern is het belangrijk dat je je veilig kan voelen in het internaat en dat je objectief begeleid wordt. Daarom verwachten we dat de mensen die je begeleiden – zowel op het internaat als op je school - een gepaste terughoudendheid hanteren en zich bewust zijn van hun machtspositie. Uiteraard wordt ook van jou verwacht dat je je tegenover anderen respectvol gedraagt en hun grenzen respecteert, binnen en buiten de muren van het internaat. Om een kader te scheppen voor een respectvolle en professionele omgang in elk van deze contexten, ontwikkelt het internaat een Gedragscode ter preventie van grensoverschrijdend gedrag. Ook wanneer deze Gedragscode overschreden wordt, spreken we van grensoverschrijdend gedrag.
Wat is grensoverschrijdend gedrag?
Sommige grenzen zijn algemeen aanvaard, maar andere grenzen zijn individueel. Iedereen heeft het recht om zelf te beslissen waar hun persoonlijke grenzen liggen. Van anderen wordt verwacht dat ze de grens die jij aangeeft respecteren. We spreken van grensoverschrijdend gedrag wanneer iemand jouw grenzen of algemeen aanvaarde grenzen niet respecteert.
Geef je grens aan!
Wat kan je doen als je met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd wordt? Weet dat wanneer iemand je grens overtreedt, je dit steeds mag aangeven! Doe dat op een zo duidelijk mogelijke manier. Soms lukt het je niet om op het moment zelf te reageren of besef je achteraf pas dat je grenzen overschreden werden. Het is nooit te laat om alsnog je grenzen aan te geven. Ook een late reactie, is een reactie. Merk je dat je grenzen daarna nog steeds niet gerespecteerd worden of voel je je niet veilig genoeg om je grenzen aan te geven, ga dan tijdig over tot andere actie. Zo kan je bijvoorbeeld hulp inschakelen van iemand anders en/of erover praten met iemand die je vertrouwt.
Zoek hulp!
Wanneer je met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd wordt, is het vaak een grote stap om hierover te praten. Er kunnen heel wat gedachten, gevoelens of twijfels bestaan die je weerhouden om hierover te praten. Toch is het belangrijk om het ernstig te nemen wanneer je gevoel zegt dat een situatie niet oké is. Net zo belangrijk is het om er niet alleen mee te blijven zitten.
Erover praten helpt je om:
- met de situatie om te gaan
- je beter in je vel te voelen
- jezelf te beschermen
- anderen te beschermen
- te leren hoe je grenzen van anderen respecteert
Over je ervaringen praten met een API heeft heel wat voordelen:
- erover praten helpt vaak om er beter mee om te kunnen gaan en je beter in je vel te voelen.
- door erover te praten , bescherm je jezelf. De API kan je informatie en advies geven over hoe je met de situatie kan omgaan en je grenzen kan stellen. Zij kunnen indien nodig ook maatregelen nemen om te zorgen dat het grensoverschrijdend gedrag stopt en dat een objectieve evaluatie gegarandeerd wordt.
- door erover te praten kan je daarnaast mogelijks ook anderen beschermen. Misschien hadden anderen eerder dezelfde ervaringen met een bepaalde persoon of is er sprake van een structureel probleem. Jouw verhaal vertellen bij de API kan er zo voor zorgen dat eventuele structurele problemen aan het licht komen en opgelost kunnen worden.
- ook wanneer je zelf iemands grenzen overschreed, helpt het om erover te praten. De API kan je immers helpen om de grenzen van anderen te leren herkennen en respecteren. Bovendien kan de API met jou bekijken of en op welke manier er eventueel herstel mogelijk is.
- heb je verdere professionele hulp nodig, dan kan de API je de weg wijzen naar geschikte professionals.
Vind je het aanvankelijk moeilijk om erover te praten, maar wil je na verloop van tijd toch een gesprek, weet dan dat het hiervoor nooit te laat is.
Waar kan je terecht als je met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd wordt?
- INTERN: het AanspreekPunt Integriteit (API) van het internaat
Ervaar je grensoverschrijdend gedrag, ben je er getuige van, hoor je er geruchten over, heb je er twijfels of vragen over, of (denk je) dat je iemands grenzen overschreed? In al deze situaties kan je binnen het internaat steeds in alle vertrouwelijkheid terecht bij één van de API’s van het internaat:
- via het meldpunt van het internaat
- of rechtstreeks bij juf Cindy
- en/of bij meneer Simon.
De API’s bieden een luisterend oor, kunnen je ondersteunen en adviseren over hoe je met de situatie kan omgaan. De zorg voor jou staat centraal. Je mag steeds informatie vragen bij de API. De API’s respecteren steeds jouw grenzen. Je zal nooit geforceerd worden om meer te vertellen dan je op dat moment wil vertellen. De API’s werken binnen het wettelijk kader, wat betekent dat gesprekken vertrouwelijk zijn. Wil je graag verdere stappen ondernemen, dan kunnen de API’s met jou bespreken welke mogelijkheden er zijn en kunnen ze jou daarbij bijstaan. De API’s kunnen ook bemiddelen en/of het probleem aankaarten binnen de organisatie. Wanneer verdere stappen genomen worden, geef jij het tempo aan en word je altijd geïnformeerd over het verloop. Niet alleen slachtoffers of getuigen van grensoverschrijdend gedrag kunnen nood hebben aan een gesprek of advies. Heb je zelf het gevoel dat je iemands grenzen overschreden hebt en maak je je hier zorgen over? Ook dan kan je terecht bij de API voor een luisterend oor en/of advies. Ook deze gesprekken zijn vertrouwelijk.
- EXTERN: het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag
Naast de API's van het internaat, kan je ook extern terecht voor vragen of een gesprek over grensoverschrijdend gedrag. Dit kan bij het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag, die je kan bereiken via:
- meldpunt@vlaanderen.be
- 0800/13184 (werkdagen tussen 9u en 17u en op maandagavond tussen 17u en 20u)
- Chat: op de website van het meldpunt (werkdagen tussen 9u en 17u)
- Contactformulier: op de website van het meldpunt (het meldpunt streeft ernaar binnen de twee werkdagen na ontvangst contact op te nemen)
Deze personen hebben beroepsgeheim; vertrouwelijkheid is dus gegarandeerd.
Je kan ook steeds in alle anonimiteit terecht bij andere externe hulpverlening:
- Tele-onthaal: telefonisch (tel. 106) en via chat.
- 1712: Professionele hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling: telefonisch (tel. 1712) en via chat.
- Zorgcentra na seksueel geweld: Een dienst die in een aantal ziekenhuizen in België wordt aangeboden. Zij bieden medische zorg, psychische zorg, staalname, neerleggen van een klacht en opvolging. Elk slachtoffer van seksueel geweld kan er terecht, 24 op 24 en 7 dagen op 7.
- Politie: Ben je slachtoffer van strafbare feiten? Dan kan je steeds een klacht indienen bij de politie. De politie heeft ook een dienst slachtofferhulp.
- CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) dienst slachtofferhulp: Je kan in het CAW van jouw regio terecht voor ondersteuning en hulp.
- JOUW EIGEN NETWERK
Praat erover met iemand die je vertrouwt, zoals een vriend(in), je ouders, of een familielid. Je kan ook een opvoeder, de directeur of een mede-intern aanspreken. Weet wel dat zij geen wettelijk beroepsgeheim hebben.
Klachtenbeleid
Een ontevredenheid of een klacht kan gemeld worden (indien mogelijk in deze volgorde):
1.- EEN MONDELINGE MELDING
Je maakt je ontevredenheid of klacht mondeling bespreekbaar bij een internaatsmedewerker en/of de directeur van het internaat.
2.- MELDPUNT van het ABDIJ-INTERNAAT HASP-O CENTRUM
Via dit meldpunt van het internaat kan je (anoniem) een melding doen, een klacht of ontevredenheid doorgeven. Het internaat tracht zo snel mogelijk met de melding aan de slag te gaan en te komen tot een afdoende oplossing. Uiteraard kan u ook steeds met de directeur in gesprek gaan, wanneer u dat verkiest boven dit meldpunt.
3.- EEN KLACHT INDIENEN BIJ DE VOORZITTER VAN HET BESTUUR
Als een melding via het meldpunt van het internaat niet tot een oplossing leidt, dan kunnen jullie je klacht in een volgende fase voorleggen aan de voorzitter van het bestuur. Deze zal een persoon aanstellen om klachten van internen en ouders over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van/door hun bestuur, formeel te behandelen.
We zoeken steeds naar een afdoende oplossing. Als dat wenselijk is, kunnen we in onderling overleg een beroep doen op een professionele conflictbemiddelaar om tot een oplossing te komen. Bij en klacht verwachten we van alle betrokkenen steeds de nodige discretie en sereniteit.
***
KLOKKENLUIDERSREGELING
Meer info omtrent de regelgeving met betrekking tot klokkenluiders, kan u hier terugvinden. Klokkenluiders kunnen gebruik maken van het meldpunt van Katholiek onderwijs Vlaanderen: klokkenluider@katholiekonderwijs.vlaanderen, Guimardstraat 1, 1040 Brussel, 02 507 07 12.